Næste koncert

Pressemeddelelse.

Fredag d. 13. november kl. 20 i Sognets Hus er det tid til den første af sæsonens to koncerter med Ensemble Storstrøm i Maribo Musikforening. I anledning af 250-årsdagen hylder ensemblet Beethoven med en koncert, der har fået titlen ’Ildbæreren’. Programmet består af Ouverture til Kong Stephan (der i parentes bemærket var Ungarns første konge i år 1000), Trio for fløjte, fagot og klaver, Menuet og Finale fra Trio, opus 87, Klaverkvartet Es-dur, opus 16 samt Adagio & Andante quasi Allegretto fra ” Die Geschöpfe des Prometheus”.

Ensemblet beskriver koncerten således:

Der eksisterer nogle fastlåste, stereotype billeder af Ludwig van Beethoven:

det stride grå hår,
det uundværlige hørerør,
hans vilde temperament,
den sure mund
og så utallige anekdoter, der mest handler om, at han var en vanskelig og uomgængelig person.

Men Beethoven er andet og mere.
I ungdomsårene var han en ombejlet komponist med et flamboyant udseende, og han kunne gøre sig i Wiens højeste kredse. Faktisk var han også sin tids førende klavervirtuos, og dette afspejler sig i hans fantastiske klaversonater og de fem klaverkoncerter. Allerede i Trioen for fløjte, fagot og klaver fra hans teenageår, mærker vi, at verdenspianisten er på vej, og samtidig konstaterer vi, at Beethoven, der stadig havde sin hørelse i behold, havde lagt øre til både Haydn og Mozart.

Ensemble Storstrøm har, her i jubelåret (1770-2020), sat fokus på den unge Beethoven, og Klaverkvartetten i Es-Dur er nærmest en lille klaverkoncert omgivet af tre instrumenter. Og her kan man selv vælge: Beethoven skrev både en version med tre blæsere og så denne med tre strygere. Men især forbinder vi Beethovens livskraft og musikalske geni med ambitionen om, som en Prometheus, at forbinde jord og himmel, samle elementerne på næsten alkymistisk vis, sådan som vi oplever det i hans niende symfoni og her i Prometheus-musikken.

Den største musik bliver aldrig gammel, og Beethoven føles altid nærværende.
Hans musik bevæger sig som en rumkapsel ubesværet igennem tid og rum og synes evig gyldig.

Et medlemskab af Maribo Musikforening koster fortsat for en enkeltperson kr. 125.- pr. sæson, og kr. 200.- pr. sæson for en familie. Billetpriser til koncerterne er 80 kr. for medlemmer, 150 kr. for ikke-medlemmer og under 25 år gratis adgang. Der sælges billetter ved indgangen og der kan ikke reserveres billetter.

Pga. COVID-19 vil der desværre ikke være servering af drikkevarer i pausen. Der er plads til 45 personer (publikum) til denne koncert.

Billetsalget begynder en halv time inden koncerten.

Se gerne på hjemmesiden www.maribomusikforening.dk for mere information, hvor man også kan melde sig til nyhedsbrevet, der udsendes en uges tid inden hver koncert med pressemeddelelsen.