Næste koncert

Koncert i Maribo Musikforening

Fredag den 18. maj kl. 20

Sognets Hus i Maribo

Maribo Musikforening slutter traditionen sæsonen af med besøg af det lokale ”Ensemble Storstrøm”.  ”Silhuetter” er titlen på dette koncertprogram, der byder på spændende nyere musik. Musik der sætter et stærkt aftryk i lytternes sind. Der bliver spillet værker af Bohuslav Martinů, Benjamin Yusupov og Hans Josef Winkler.

Koncerten indledes med overrækkelse af Maribo Kulturlegat.

Den tjekkiske komponist Bohuslav Martinů blander ofte de mest forskelligartede elementer i sin musik. I hans Musique de Chambre No. 1 fra 1959 sættes impressionistiske klange og heftige rytmer op mod folkemusiktemaer på en meget fængslende måde. Stykkets besætning klarinet, harpe, klaver, violin, bratsch og cello er som skræddersyet til Ensemble Storstrøm, og det har da også været et centralt værk i ensemblets repertoire i mange år.

Benjamin Yusupov er født i Tadsjikistan, men bor i dag i Israel. Hans musik har fået stor international udbredelse og bliver spillet af mange fremtrædende orkestre og solister. Memories blev komponeret på bestilling af Ensemble Storstrøm og uropført på Fuglsang i 2009. Stykkets titel henviser til, at det er komponeret til minde om komponistens far.

Paper Cuttings Music af den tyske komponist Hans Josef Winkler er inspireret af 7 af H. C. Andersens papirklip. Videokunstneren Troelz Schmidt har på baggrund af musikken sat papirklippene i bevægelse i videoer som afspilles sammen med musikken. Også dette værk er komponeret på bestilling af Ensemblet og uropført i 2011.

Ensemble Storstrøm er den klassiske musiks drivkraft i Kulturregion Storstrøm. Ensemblet spiller koncerter, underviser, formidler, indspiller cd’er m.v. og medvirker ved et stort antal øvrige musikalske arrangementer i og udenfor regionen. De fem kommuner i Kulturregion Storstrøm står sammen med Statens Kunstfond bag ensemblet, der består af 8 fastansatte topprofessionelle musikere. Blandt instrumenterne er en harpe, hvilket er med til at give ensemblet en særlig klang og en unik identitet. Ensemblet arbejder næsten altid uden dirigent, og publikum får derved stærke og nærværende koncertoplevelser helt tæt på musikerne. Sammen med Fuglsang Kunstmuseum holder ensemblet til i den nyrenoverede forpagterbolig KUMUS ved Fuglsang Herregård syd for Nykøbing Falster.

Læs mere på www.ensemblet.dk. Billetter koster kr. 70,- for medlemmer af Maribo Musikforening og kr. 140,- for ikke-medlemmer. Kun kontant betaling. Unge under 25 år kommer gratis ind. Læs mere om foreningens koncerter på www.maribomusikforening.dk, hvor du også kan tilmelde dig nyhedsbrevet