Næste koncert

Klostergade

Sankt Annæ Pigekors 50 års jubilæums koncert

Sankt Annæ Pigekor på jubilæumsturné rundt i landet

Sankt Annæ Pigekor fejrer sit 50-års jubilæum med en turné, der tager koret til Århus, Ribe, Svendborg og Maribo. Med på turnéen er den unge dygtige strygekvartet AKELA.

Repertoiret er musik, der har været med til at definere koret musikalsk gennem årene – som fx. Niels W. Gades årstidsbilleder, danske sange samt seks nye sange der skal indspilles til udgivelse efter turnéen.

Sankt Annæ Pigekor har siden grundlæggelsen i 1973 indtaget en vigtig rolle i dansk musikliv. Koret synger et bredt repertoire og arbejder ofte sammen med professionelle musikere, andre kor og ensembler. Ud over at være et musikalsk fyrtårn på højt kunstnerisk niveau ønsker Sankt Annæ Pigekor at formidle glæden ved at synge til andre børn og unge. Koret har sin base på Sankt Annæ Gymnasium, og har en omfattende koncert- og turnéaktivitet både i Danmark og i udlandet, og koret synger fast til højmesser i Helligaandskirken på Strøget i København. En vigtig del af korets DNA er at få skrevet ny musik, i denne jubilæumssæson har syv komponister skrevet værker til koret. Sankt Annæ Pigekor er udvalgt til at deltage i de europæiske statsradiofoniers (EBU) konkurrence Let The People Sing, 6. oktober i DR Koncerthuset

Anne-Terese Sales tiltrådte i 2022 som ny chefdirigent for Sankt Annæ Pigekor. Hun har mange års erfaring som korleder for både børnekor, ungdomskor og voksenkor – bl.a. med Kammerkoret Laetitia Musica, Det Danske Pigekor, og som instruktør ved korstævner. Hun har en kandidatgrad i korledelse fra Syddansk Musikkonservatorium og er uddannet hørelærepædagog fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Anne-Terese har desuden undervist på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og på Sankt Annæ Gymnasiums MGK.

Strygekvartetten AKELA blev dannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2019 og har allerede markeret sig på den danske og internationale scene med koncerter og priser ved flere internationale kammermusikkonkurrencer. Kvartettens musikalske nærvær og nysgerrighed kommer også til udtryk i deres ambition om at spille koncerter for mange forskellige publikummer og med forskellige koncepter, så musikken altid føles aktuel og levende. I 2022 blev kvartetten inviteret til at være en del af Le Dimore del Quartetto – et internationalt netværk, der støtter unge internationale strygekvartetter i deres karriere.

Billetter kan købes på www.maribomusikforening.dk og ved indgangen fra kl. 18.15 mod kontant betaling eller Mobilepay.

Medlemmer 80 kr., ikke medlemmer 150 kr., unge under 25 år gratis adgang. Medlemskab, der tegnes ved indgangen, gælder i hele næste sæson frem til maj 2025.