Næste koncert

JULEKONCERT I MARIBO DOMKIRKE

Symfoniorkestret Copenhagen Phil og hele Københavns Drengekor gæster Maribo Domkirke onsdag den 15. december 2021 for at fejre julen med Bachs festlige Juleoratorium.

Èn af julens helt faste traditioner er Copenhagen Phils opførelse af Bachs Juleoratorium – et festfyrværkeri af jublende kor, alvorlige salmer, flotte og gribende arier og så Bachs orkester, hvor solostemmerne på skift optræder som fløjte, obo, violin og trompet. Med andre ord en unik mulighed for at glemme gaveindkøb og julestress i nogle timer og lade sig forføre af Bachs forunderlige julemusik.

Drengekoret i matrostøj
De mange drenge i Københavns Drengekor har siden 1974 med få undtagelser hvert år lagt stemmerne til Copenhagen Phils opførelse af Bachs Juleoratorium. Drengene i matrostøjet kan ingen stå for – og så er de ovenikøbet ét af verdens bedste drengekor, hvilket invitationer fra hele verden vidner om.

Eventyrlige solostemmer
I spidsen for de ca. 100 drengekorssangere, 30 orkestermusikere og fire fremtrædende solister står korets faste dirigent, Carsten Seyer-Hansen. Den vigtige rolle som evangelist har tenoren Conny Thimander. Baspartiet synges af Johannes Weisser og på damesiden står den kongelige operasanger, mezzosopran Sophie Haagen, der tidligere i år modtog Léonie Sonnings prestigefyldte talentpris. Endelig besidder sopranen Cassandra Lemoine rollen som engel og duetpartner med bassen. Tekstgrundlaget i Juleoratoriet er biblens beretning om Kristi fødsel, om englenes forkyndelse for hyrderne, om hyrdernes tilbedelse af det lille barn, om Kristi navngivning og endelig beretningen om de vise mænds komme.
Det skete i de dage…
Bach komponerede oratorier til de vigtigste af kirkeårets fester. Derfor kender vi et Juleoratorium, et Kristi Himmelfartsoratorium, et Påskeoratorium og endelig har der formentlig også eksisteret et Pinseoratorium. Juleoratoriets seks dele er oprindeligt tænkt som seks kantater med tilknytning til hver sin af julens helligdage. Førsteopførelsen fandt sted i julen 1735 i Leipzig – de tre første kantater på henholdsvis første, anden og tredje juledag, den fjerde ved festen for Kristi Omskærelse, den femte 1. søndag efter nytår og den sjette ved Epifanifesten. Ved koncerten denne december aften i Maribo opføres kun de tre dele, der har direkte berøring med julen.

Det er Maribo Musikforening og Maribo Domkirke, der arrangerer koncerten.

Billetter kan købes på www.copenhagenphil.dk og koster 150 kr. for voksne og 80 kr. for medlemmer af Maribo Musikforening. Unge under 25 år kommer gratis ind.

OBS husk Corona pas

Læs om medlemskab af Maribo Musikforening på www.maribomusikforening.dk

PRAKTISK INFO

JULEORATORIET