Næste koncert

Pressemeddelelse

Fredag d. 6. oktober kl. 20 får Maribo Musikforening besøg af kvartetten KOTTOS i Sognets Hus.

KOTTOS er en kvartet baseret i København. Kvartettens fire medlemmer mødtes omkring en fælles passion for det virtuose, det skæve, folkemusik, og koblingen herimellem. Men KOTTOS’ instrumentale musik bærer ikke præg af traditionel folkemusik. Den kan bedst betegnes som folkemusik fra et land der aldrig har eksisteret.

Kombinationen af instrumenter er mildest talt utraditionel:

Fløjter i alle størrelser; fra den dybeste kontrabas til den højste sopranino. Et 17 kg russisk/Italiensk accordeon giver kraft og fylde i en nærmest symfonisk lyd. En cello danner bunden i ensemblet og farver lydbilledet med alternative spilleteknikker fra avantgardemusikken og den nordiske folkemusiktradition, mens bouzoukien, det umiskendeligt græske instrument fra mandolinfamilien, tilføjer en eksotisk lyd til ensemblet med sine gnistrende/varme 6 -og 10-strengede instrumenter.

KOTTOS har taget sit navn efter et mytologisk væsen fra den græske mytologi. Han var søn af jorden, Gaia, og himlen, Uranus, havde 100 arme og 50 hoveder. Et vildt og mangefacetteret væsen, som går igen i kvartettens musik.

KOTTOS opfører primært deres egen musik, men samarbejder også med nogle af tidens fremtrædende danske komponister, der skriver helt nye værker for KOTTOS’ usædvanlige instrumentsammensætning.

Kvartetten har desuden et tæt samarbejde med kammerkoret Musica Ficta, der har resulteret i en nytænkt udgave af Händels Messias, som fik 5 hjerter i Politiken. Læg hertil musik af de græske mestre som Theodorakis, Hadzidakis og Tsitsanis, bornholmsk melankoli og avancerede bulgarske rytmer, så har man et udpluk af KOTTOS’ vidtfavnende og unikke musikerskab.

I juni 2016 udgav KOTTOS deres debut album. Udgivelsen vandt sensationelt P2s Lytterpris 2017 med 66 procent af stemmerne i et felt med nominerede som Berliner Filharmonikerne og DR Symfoniorkesteret.

Billetter koster som altid kr. 70,- for medlemmer og kr. 140,- for ikke-medlemmer, mens børn og unge under 25 år kommer gratis ind.