Næste koncert

Pressemeddelelse

Koncert i Maribo Musikforening fredag den 30. september kl. 20 i Sognets Hus i Maribo

Det bliver med en verdenspremiere på programmet når Bjarke Mogensen på akkordeon og blæserkvintetten Opus Zoo gæster Maribo Musikforening fredag den 30. september kl. 20 i Sognets Hus.

Stykket ”Meditations” er skrevet af den australsk-danske komponist Benjamin De Murashkin og bestilt specielt af og dedikeret til denne usædvanlige konstellation af musikere. Akkordeon i samspil med blæserkvintet hører absolut til sjældenhederne i koncertprogrammerne og det bliver en helt unik mulighed for at høre hvordan de forskellige instrumenter smelter sammen i en fælles klangfarve.

På programmet spiller de 6 musikere desuden virtuose værker af Astor Piazzolla, Domenico Scarlatti og Antonio Vivaldi.

Bjarke Mogensen har siden han i en ung alder debuterede i en tv-udsendelse på ZDF som solist med München Symfonikerne markeret sig som en af de mest efterspurgte og alsidige musikere på den klassiske musikscene i Danmark. Mange husker nok Bjarke Mogensen som vinder af DR’s klassiske musikkonkurrence “Spil for livet”, hvor han overraskede både seere og jury med sit usædvanlige instrument og musikerskab. Hans unikke beherskelse af instrumentet har siden bragt ham rundt i hele verden, hvor han har gæstet koncerthuse som Concertgebouw i Holland, Carnegie Hall i New York, samt Barbican Hall i London.

Bjarke Mogensen nuancerede spil og musikalske nysgerrighed har ført til en række andre samarbejder med musikere som violinisten Gidon Kremer og bratschisten Tatjana Masurenko, men også med kunstnere fra helt andre genrer i kulturlivet, heriblandt Steffen Brandt, Henrik Koefoed, Bent Fabricius-Bjerre og Benny Andersen.

Bjarke Mogensens repertoire spænder vidt; fra egne kompositioner til arrangementer af klassiske værker over folkemusik og til helt nykomponerede værker for instrumentet. Gennem sin nysgerrighed og pionérarbejde med sit instrument, har Bjarke inspireret til tilblivelsen af mere end 60 nye værker – solo, kammermusik og koncerter for akkordeon og symfoniorkester skrevet af nogle af tidens fremtrædende komponister.

Bjarke Mogensen debuterede i 2012 fra Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums solistklasse og har siden været tilknyttet samme sted som underviser i akkordeon og kammermusik.

Blæserkvintetten Opus Zoo blev dannet i 2013 og har spillet en lang række koncerter i kirker og musikforeninger landet over. Kvintettens kendingsværk er Luciano Berios ”Opus Number Zoo”, hvor historien om en høne fortælles, mens musikken spiller. Opus Zoo medvirkede i 2014 i P2’s Kammermusikkonkurrence.

www.bjarkemogensen.dk

Billetter kan købes ved indgangen fra kl. 19.30 mod kontant betaling eller Mobilepay

Medlemmer 80 kr., ikke-medlemmer 150 kr., under 25 år gratis adgang. Der kan også tegnes medlemskab ved indgangen.