Næste koncert

Pressemeddelelse.

Fredag d. 22. november kl. 20 kigger Ensemble Storstrøm forbi Sognets Hus i Maribo, når Maribo Musikforening afholder koncert.

Ensemble Storstrøm er ikke bare alle mand af huse denne gang; de har udvidet og medbringer Ketil Christensen på trompet. Koncerten har de valgt at kalde ”Oksen, kammeret, køkkenet og toget”, og denne titel afspejler titlerne på de enkelte værker såvel som de finurlige anekdoter, der ligger til grund herfor.

Når Milhaud kaldte sit værk ”Oksen under taget”, refererer det ikke til det kulinariske, men titlen var Milhauds egen selvironiske erkendelse af, at dette var netop, hvad den tykke mand blev kaldt i kunstnerkredse: Oksen under taget (på Montmartre). Milhaud skrev sin balletmusik med stærk indflydelse fra brasilianske hidsige samba-agtige rytmer. Balletten Oksen under Taget med undertitlen Baren for de inaktive var sat op af Jean Cocteau, og persongalleriet spændte over en bookmaker, en dværg, en bokser, en transvestit og en politimand uden hoved! Milhaud havde under 1. verdenskrig tilbragt to år i Brasilien, og de hidsige latinrytmer satte Paris anno 1920 på den anden ende. Snart opstod der også en bar i Paris med navnet Le Boeuf sur le Toit. Milhaud og hans musik var allerede i 1921 blevet en legende! Det hævdes, at musikken og det kulinariske sidder nabotæt i hjernen, og sikkert er det, at god musik lokker altid en ekstra bid ned. Den tjekkiske komponist Martinu serverede sin sprællevende ”Køkken-revy” som balletmusik. Det var i Prag i 1927. Tre år senere kom balletten til det brølende Paris og blev også der en gigantisk succes. Martinu havde fundet opskriften, for hans menu er sammensat af tango og charleston, og det hele godt krydret med jazzrytmer og jazzreminiscenser: Klaveret med store sammensatte blok-akkorder, celloen med slagbas-pizzicato og trompeten med den intime, sordinerede klang à la Night Club.

Ole Buck lever og komponerer på Lolland. Han beskriver sig som ”frit i luften svævende, hvorfra han ser alt ovenfra”. Men komponisten er også jordnær og tager kunstnerisk næring fra naturen og de vekslende årstider. Den ene dag er han vores lokale Lolland-komponist, men til andre tider høres hans zen-inspirerede værker i New York og på andre internationale scener. Bucks musikalske sprog er meget personligt, i det ydre præget af enkelhed, men han føler sig ikke bundet af en bestemt stil. Ole Buck arbejder tæt sammen med Ensemble Storstrøm, hvis mangefarvede klangpalet til stadighed inspirerer ham.

Et medlemskab af Maribo Musikforening koster fortsat for en enkeltperson kr. 125.- pr. sæson, og kr. 200.- pr. sæson for en familie. Billetpriser til koncerterne er 80 kr. for medlemmer, 150 kr. for ikke-medlemmer og under 25 år gratis adgang. Der sælges billetter ved indgangen og der kan ikke reserveres billetter.

Billetsalget begynder en halv time inden koncerten.

Se gerne på hjemmesiden www.maribomusikforening.dk for mere information, hvor man også kan melde sig til nyhedsbrevet, der udsendes en uges tid inden hver koncert med pressemeddelelsen.