Næste koncert

”Fra de russiske konservatoriers morgengry”.

Fredag d. 29. marts 2019 kl. 20 får Maribo Musikforening besøg fra Rusland, når Brahms Trio fra Moskva lægger vejen forbi Sognets Hus i Maribo. Trioen udgøres af Nikolaj Satsjenko, violin, Kirill Rodin, cello, og Natalja Rubinstein, klaver, og med deres rødder i Rusland og den russiske musiktradition samt deres virtuose spil kan de præsentere musikkens sjæl for publikum. De er for tiden i gang med at indspille samtlige klavertrioer, der er komponeret i Rusland, og vi skal bl.a. høre én – af Sergej Youferov – de skal indspille få uger efter koncerten i Maribo.

Programmet er et rent russisk program, der fejrer etableringen af konservatorierne i Moskva og Skt. Petersborg i 1860’erne. Trioen lægger ud med en trio i g-mol af Anton Rubinstein, der grundlagde konservatoriet i Skt. Petersborg i 1862 og afslutter med Tchaikovskijs trio i a-mol op. 50 “A la mémoire d’un grande artiste”. Tchaikovskij var professor ved konservatoriet i Moskva fra dets åbning i 1866.

Mellem disse to værker spiller trioen klavertrio i c-mol, op. 52 af Sergej Youferov (1865-1927). Youferov var i den grad en del af “de russiske musikkonservatoriers morgengry”: Efter at have afsluttet sine kompositionsstudier i Skt. Petersborg, flyttede han til Moskva for at læse musikteori hos den berømte musikkritiker Herman Laroche, som var elev af Anton Rubinstein og både studiekammerat og livslang ven af Tjajkovskij. Youferovs Trio er dedikeret til Anton Rubinstein.

Billetter koster kr. 70,- for medlemmer af Maribo Musikforening og kr. 140,- for ikke-medlemmer. Unge under 25 år kommer gratis ind.

Læs mere om foreningens koncerter på www.maribomusikforening.dk, hvor du også kan tilmelde dig nyhedsbrevet. http://www.ensemblet.dk