Næste koncert

Fredag den 4. februar 2022 kl 20

Sognets Hus, Kirkestræde 6, 4930 Maribo

Blue. Blue heaven. The sky is blue. Blue is not just a colour. I feel blue. Blue Chamber Quartet. Rhapsody in Blue.

Det lå lige til højrebenet, da Blue Chamber Quartet for nogle år siden lavede sit eget arrangement af Gershwins ”Rhapsody in Blue“. For kvartetten, som blev etableret i 2005, og

Gershwins komposition, som blev skrevet i 1923/24, har til fælles, at de får klassisk musik – i bogstavelig forstand – til at spille sammen med elementer taget fra jazz’en.

Desuden bruger begge, Gershwin ligesom BCQ, instrumenter, der er kendt fra den klassiske musik.

I 1933 skrev Gershwin i en avisartikel: „Jazz er musik, den bruger de samme toner som Bach i sin tid brugte. Når den spilles i et andet land, kaldes den for ‚amerikansk‘. […] Jazz’en er resultatet af en helt særlig energi, som blev sparet op i Amerika. Den er vild, larmende og, ja, næsten vulgær. Én ting er sikker: Jazz’en har forsynet Amerika med noget af vedvarende værdi, forstået på den måde, at den har forlenet os selv et udtryk.“

Det er bare logisk, at også de øvrige værker af Blue Chamber Quartets aktuelle program afspejler de efterhånden mange forskellige stemmer, som amerikansk musik er sammensat af, først og fremmest Leonard Bernsteins ouverture til musical’en ’Candide’ og forfatteren til en biografi af Bernstein, Allan Shawns ‘Three Dance Portraits’. Desuden den kendte ”spanske suite” af Isaac Albéniz, som som 12-årig på egen hånd og som blind passager rejste fra Spanien til Puerto Rico, Buenos Aires og Cuba, for at flygte fra sine forældre, som i årevis havde udnyttet hans status som vidunderbarn plus værker af Astor Piazzolla og Sergej Prokofiev.

Blue Chamber Quartet består af pianisten Julia Bartha, harpenisten Jasmin-Isabel Kuehne, kontrabassisten Holger Michalski og vibrafonisten Thomas Schindl, som selv laver alle deres arrangementer. Sammen har de rejst rundt og spillet koncerter i både Tyskland og andre europæiske lande, og i begyndelsen af september 2019 havde de deres debut i Danmark med koncerter i Holstebro, Kolding og Vordingborg.

Blue Chamber Quartet

Julia Bartha, klaver

Jasmin-Isabel Kuehne, harpe

Holger Michalski, kontrabas

Thomas Schindl, vibrafon

Musik af Leonard Bernstein, Chick Corea, Astor Piazzolla, Sergej Prokofiev, Isaac Albéniz, Allen Shawn og George Gershwin.

Billetter kan købes ved indgangen fra kl. 19.30 med kontant betaling eller MobilePay

Medlemmer: 80 kr. ikke medlemmer: 150 kr. unge under 18 år: gratis adgang

OBS. Husk mundbind eller visir og coronapas.